Meget lille appetit

17. december 2014

Alder:
14 mdr.

Meget lille appetit

Kære Helen.

Vores lille søn startede i vuggestue for godt 2,5 måned siden og har siden da været rigtig meget syg. Tror ikke han har været der mere end een uge i træk inden han blev ramt igen. Mellemørebetændelse, lungebetændelse, influenza og forkølelse. Det har betydet at vi har haft svært ved både soverytme og madrytme, da sygdom har præget ham meget.

Når han er syg så sover han selvfølgelig mere, og mindre regelmæssigt og hans appetit svinder, og han har fået yougurt, grød og frugtmos når han ville have det.

Nu er han rask (dog pt på penicilin for mellemørebetændelse) og vi finder det rigtig svært at få rigtig mad i ham.

Oven i hatten var han lige gået over til 1 lur inden han blev syg denne gang, og nu svinger han mellem 1 og 2 lure igen, hvilket også gør det svært med mad rytmen synes jeg.

Jeg stresser helt klart over at han ikke rigtig spiser som han "skal" ift. dine bøger og planer. Ofte prøver jeg med flere forskellige ting hvis han ikke vil have det jeg starter med at servere for ham og det er lidt noget rod.

Jeg prøver at give ham mad på faste tidspunkter uafhængigt af hvordan han sover for at prøve at skabe lidt struktur men det kan være svært.

Fx sover han 11-13, og har så brug for en power senere. Ellers sover han 12-14 og kan holde sig til aften.

Derfor er det rigtig svært at beskrive for dig hvordan en typisk dag ser ud, for pt har vi ikke to dage der er ens. Og jeg tror måske det er medvirkende til hans manglende interesse for mad plus de strenge nætter hvor han er vågen 2-3 gange I op til halvanden time, somme tider længere.

Han er I vuggestue 4 gange om ugen. De dage står vi op lidt over 7 (på hjemmedage lidt senere hvis natten har været streng), og han får morgenmad omkring kl 7:30/8, her spiser han næsten altid godt. Så får han lidt brød og frugt kl. 9 I vuggestuen (spiser han vist ikke så meget af) og de spiser så allerede frokost kl. 10:30 (svinger meget om han spiser eller ej, kommer an på hvad de får).
Så ...

Annonce

... sover han lur og jeg henter ham ved 14 tiden. Når han kommer hjem giver jeg ham lidt at spise, fx. yougurt med drys, ostehaps, te bolle og/eller frugt. Her vil han som regel gerne spise lidt.

Jeg prøver at give ham lidt grønt kl. 17 men han er ikke meget interesseret. Han får agurk uden skræl eller orange peberfrugt, som han nipper lidt til. Så spiser vi kl. 18/18:30. Her er det pastaskruerne der trækker, derudover kaster han lidt med maden ☺

Her til aften har han spist lidt broccolisuppe først, og så laks med pastaskruer og sovs. Han kaster suppe og pasta I sig, men vil ikke have laksen (som han ellers spiste I går). Han virker dog stadig sulten, og han får tilbudt ostehaps, som han spiser to af?! Skal jeg så fortsætte med at tilbyde ham flere ting? Eller skal han ikke lære at spise det han får serveret?

Så får han natgrød kl. 19 efter hans bad, den spiser han et par skeer af. Og så hans elskede varme 100 ml. sødmælk på flaske inden han sover.

Jeg prøver at følge dine madplaner. Men mine spørgsmål er;

Hvis han nu fx ikke spiser frokost, skal jeg så bare springe den over og køre videre med resten af madplanen? Eller tilbyde ham den igen senere?

Hvis han ikke vil have det jeg har lavet, skal jeg så prøve med andre ting? Hvis han ikke spiser bollen, skal jeg så lave yougurt eller ostemad eller…?

Hvis han ikke vil have maden, så kan jeg vel gøre det værre ved at “presse” ham? Skal han bare have lov til at komme ned og lege eller skal jeg blive ved med at prøve?

Han er hjemme fre-søn, skal jeg følge vuggestuens rytme eller kan jeg give ham frokost lidt senere?

Han er en meget pivset dreng, som kun vil sidde på sin mors eller fars arm. Jeg har på fornemmelsen at han har brug for mere struktur, men jeg sidder lidt fast og ved ikke hvordan jeg får bedre struktur på.

Det blev et meget langt brev! Håber det giver mening og at du kan give nogle råd på hvordan vi får lidt mere I vores lille dreng.

God jul!

Venlige hilsner
Vilhelms mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte